ŽELEZNIŠKI TIRI
Glavno transportno sredstvo je gotovo železnica.
Vsi drugi načini transporta so nekako dodani k osnovnem prevoznemu
sredstvu. Zato je v nasvetih največ prostora posvečeno prav železnici.
V igri obstajajo tri vrste železniških konstrukcij. Od leta 1950 je v
uporabi klasična železnica. Po letu 2000 imamo na voljo enotirno železnico
na elektromagnetni pogon (monorail). Po letu 2020 pa tudi posebno železnico
na principu magnetne levitacije (maglev). Vendar je način gradnje pri
vseh treh železnicah enak.
Klasična železnica s parno vleko.
Monorail (enotirni) - elektromagnetna vleka
Maglev (magnetna levitacija) - magnetna vleka
Osnovna naloga je, da izberemo
par ustreznih tovarn, ki jih z železnico povežemo med seboj. Za
primer vzemimo transportno verigo iz običajne pokrajine, ki povezuje
premogovnik (coal mine) in toplarno (power station). Na začetku smo
omejeni z denarjem in si zato ne moremo privoščiti zelo razkošne
gradnje. Vendar pa moramo pri načrtovanju železniškega omrežja upoštevati
tudi oblikovanje pokrajine ter razporeditev drugih industrij in mest. V
koliko je povezava le med tema dvema industrijama in ne bomo mimo peljali
drugih vlakovnih kompozicij, se lahko odločimo za manjše postaje in za
enotirno železnico.
ENOTIRNA
POVEZAVA
Pri premogovniku postavimo
železniško postajo široko 1 tir in dolgo 5 kvadratkov. Takšna
postaja lahko prejme tudi najdaljši vlak. Ta je lahko dolg 1+9
(lokomotiva in devet vagonov), kar je skupaj 10 vozil, ki zasedajo 5
kvadratkov. Enako postajo naredimo pri toplarni. Na začetku vsake postaje
postavimo remizo in postaji povežimo
med seboj s tirom. Pri tem pazimo, da poteka tir na isti nadmorski višini,
da ni vzponov in padcev. Vzponi namreč povzročijo, da se lokomotiva
pogosteje kvari in nam povzroča več tekočih stroškov. Pri tem tudi
poskusimo točki povezati med seboj po najkrajši možni poti.
Postavite
postaje in gradnja enotirne proge.
Postavljanje proge je kreativno
delo. Odločamo se med stroški izgradnje mostov ali tunelov ali pa se
odločimo progo peljati okrog vzpetine po daljši poti. Most lahko
postavimo preko vode ali preko doline, ki ni globlja kakor en nivo. Tunele
pa je možno graditi tudi pod največjimi gorami. Teoretično bi lahko
tunel postavili tudi z enega konca pokrajine na drugega. Stroške gradnje
si lahko ogledamo tako, da pritisnemo tipko CTRL in potem z miško
potegnemo do točke, kjer bi smer zaključili. Enako velja, če
postavljamo tunele ali mostove.
Na našem primeru postavimo še pred
vsako postajo dvosmerni signal, zgradimo vlak v
remizi in mu določimo pot. Za začetek potrebujemo vlak dolžine 1+5(6),
kar zadostuje tudi za ponujen tovor. Vlak bo prilezel iz remize, naložil
tovor pri premogovniku in ga odpeljal do toplarne. Tam bo zapeljal v
remizo, se obrnil in peljal do izhodiščne postaje. Spet bo naložil
premog, se v remizi obrnil in zapeljal proti toplarni. Pri toplarni bomo
zaslužili s prevozom premoga. Pri prehodu skozi remizo bo opravil
tudi proces vzdrževanja in tako podaljševal svojo življenjsko dobo.
Obvozna
proga
Različica gornjega primera je, da
okrog postaje izgradimo izvozno progo in prestavimo remizo na začetek
nove proge. Pred in iza remize dodamo enosmerni signal, ki pravilno usmeri
vlak. Ta različica je ugodnejša, ko predvidevamo, da bomo železniško
postajo kasneje dograjevali.
Izogibališče na enotirni progi. Del med signali naj bo dolg 5
kvadratkov.
Na daljši enotirni progi je priporočljivo
zgraditi izogibališča, če po progi vozi več vlakovnih kompozicij.
Izogibališče mora imeti med signali prostih pet kvadratkov, da se lahko
zaustavi tudi najdaljši vlak (1+9). Izogibališča naj bodo grajena na
vsakih 20 do 30 kvadratkov. V kolikor na progi vozijo več kot trije
vlaki, je bolje zgraditi dvotirno povezavo.
DVOTIRNA
POVEZAVA
Skozi igro gradimo vedno bolj
zamotan transportni železniški sistem. Iz enega konca pokrajine do
drugega gradimo močne železniške hrbtenice, ki vodijo mimo različnih
industrij in skozi razna mesta. Na tej poti se seveda pojavi veliko
vlakov. Če želimo doseči gladek potek potovanj vlakov, moramo zgraditi
dvotirne proge. Po njih potujejo vlaki po enem tiru v eno smer, po drugem
pa v nasprotno. Na vsakih pet kvadratkov postavimo enosmerni signal. Tako
zmanjšamo razdalje med vlakovnimi kompozicijami in pospešimo pretok
blaga.
Zastoj
na progi. Čas je za gradnjo dvotirne povezave.
Dvotirna
proga, enosmerni signal na vsakih 5 kvadratkov.
Osnovni pogoji gradnje dvotirne
proge so enaki kakor pri enotirni progi, paziti je le potrebno na izdelavo
odcepov in križanj.
ODCEPI IN KRIŽANJA
Dobro načrtovani odcepi in križanja
so bistveni za dobro urejeno železniško omrežje. Omogočati morajo čim
hitrejši in enostavnejši pretok vlakov.
Navadni odcep in odcep s tunelom.
Na sliki imamo najprej navadni
dvotirni razcep. Hitrejši pretok dosežemo z varianto, kjer progo
speljemo preko sosednje proge z mostom oziroma pod njo s tunelom. V prvem
primeru pride do križanja s sosednjim tirom, kar povzroča zastoje pri
prevozu odcepa. V drugem primeru pa je izdelan tunel pod progo. Ta je
ugodnejši od mosta, saj tunel omogoča enako hitrost vlakov kakor odprta
proga. Pri mostovih pa se hitrost vlaka zniža glede na vrsto konstrukcije
mosta.
Enostavno
štirikrako križanje.
Pri križanju štirih smeri se lahko
odločimo za najenostavnejšo rešitev, ki jo prikazuje slika. Takšna je
primerna le za začetek igre, ko nimamo dovolj sredstev za gradnjo.
Kasneje se odločimo za krožišče.
Železniško
krožišče
Vlaki vozijo bolj gladko, če so vse
proge zaprte, lahko vlak počaka v krožišču s krožno vožnjo. Problem
pa je, če se vlak v krožišču pokvari, potem so zaprte vse smeri.
Tretja rešitev pa je pravo križišče tipa diamant.
Železniški
diamant
To zahteva večja sredstva in dovolj
prostora, da izdelamo diagonale dolge vsaj pet kvadratkov. Vendar pa omogoča
gladek promet.
Še več opisov najdete v
brošurah TTDLX-NASVETI IN TRIKI (1999) ter TTDLX-RAZODETA VIŠJA
RESNICA (2003).
|